سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، ره نماید و ارشاد کند و نجات بخشد و نادانی، گمراه کند و بیراهه برد و تباه گرداند . [امام علی علیه السلام]

مقالات و تحقیقات دانشجویی

  1. انرژی زمین گرمایی چیست؟

  2. استفاده از انواع انرژیهای نو چه مزیتهای را در بر خواهد داشت؟

  3. کاربردهای انرژی زمین گرمایی را نام ببرید؟

  4. تا ریخچه استفاده از انرژی زمین گرمایی در دنیا چگونه است؟

  5. تا ریخچه توسعه استفاده از انرژی زمین گرمایی در ایران  چیست؟

  6. پتانسیل های انرژی زمین گرمایی در کدام بخشهای ایرا ن  قرار داردو بر چه اساسی انتخاب شده اند ؟

  7. میزان فعالیت جهانی در توسعه منابع زمین گرمایی چگونه است(سرمایه گزاری و حجم فعالیتها)؟

  8. مشکلات و موانع اجرایی در ایران برای توسعه منابع زمین گرمایی چیست؟

  9. شواهد وجود منابع زمین گرمایی در ایران  چیست؟

                                                                                                     طرح شماتیک استفاده از انرژی زمین گرمایی    

1-انرژی زمین گرمایی چیست؟

در حقیقت زمین منبع عظیمی از انرژی حرارتی می باشد. هر چه به اعماق زمین نزدیکتر می شویم حرارت آن افزایش می یابد بطوریکه این حرارت در هسته زمین به بیش از پنج هزار درجه سانتیگراد می رسد. این حرارت به طریقه های متفاوتی از جمله فورانهای آتشفشانی، آبهای موجود در درون زمین و یا بواسطه خاصیت رسانایی از بخش هایی از زمین به سطح آن هدایت می شود. در یک سیستم زمین گرمایی حرارت ذخیره شده در سنگها و مواد مذاب اعماق زمین بواسطه یک سیال حامل به سطح زمین منتقل می شود. این سیال عمدتاً نزولات جوی می باشد که پس از نفوذ به اعماق زمین و مجاورت با سنگهای داغ حرارت آنها را جذب نموده و در اثر کاهش چگالی مجدداً به طرف سطح زمین صعود می نماید و موجب پیدایش مظاهر حرارتی مختلفی از قبیل چشمه های آب گرم، آبفشانها و گل فشانها در نقاط مختلف سطح زمین می گردد.

2-استفاده از انواع انرژیهای نو چه مزیتهای را در بر خواهد داشت؟

  • استفاده از انواع پتانسیل موجود برای تامین نیاز رو به رشد انرژی

  • بالفعل نمودن تمام پتانسیل های منطقه ای برای تامین کالای انرژی به صورت منطقه ای (Distributed Generation)

  • توجه به توسعه پایدار و گذار از توسعه مرسوم (توجه به فاکتورهای زیست محیطی)

  • استفاده از پتانسیل های تجدید شونده برای تولید انرژی

  • بدست اوردن فن اوری پایه مورد نیاز و عدم تکیه بر سوختهای فسیلی به عنوان تنها منبع تولید انرژی

  • بهره بردرای از انرژی زمین گرمایی برخلاف سایر انرژیهای تجدیدپذیر محدود به فصل، زمان و یا شرایط خاصی نبوده و بدون وقفه قابل بهره برداری می باشد.

همچنین قیمت تمام شده تولید برق در نیروگاههای زمین گرمایی با برق تولیدی از سایر نیروگاههای متعارف (سوخت فسیلی) قابل رقابت بوده و حتی از انواع دیگر انرژیهای نو به مراتب ارزانتر است. از اینرو طی سه دهه اخیر نصب نیروگاههای زمین گرمایی در جهان از رشد و توسعه چشم گیری برخوردار بوده است.

جهت مشاهده ادامه متن بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.
ادامه مطلب...


محمد مهدی رحمان ::: دوشنبه 87/1/19::: ساعت 8:0 عصر

?

کنترل کننده های منطقی برنامه پذیرPLC:

پیشرفت های چشمگیر فن آوری نیمه هادی ها در زمینه ساخت ریز پردازنده حافظه های با حجم بالا ساخت کنترل کننده های منطقی الکترونیکی برنامه پذیر را فرآهم آورد. در این کنترل کننده ها بر خلاف کنترل کننده های مبنی بر قسمت های الکترومکانیکی، برای برای تغییر منطق کنترل کافی است بدون تغییری در سیم کشی یا قطعات فقط برنامه کنترل را تغییر دهیم، در این صورت می توانیم از یک کنترل کننده منطقی برنامه پذیر هر جا که خواسته باشیم است?اده نماییم..

PLC مخفف عبارت Programmable logic Controller به معنای کنترل کننده منطقی برنامه پذیر است. PLC کنترل کننده ای نرم افزاری است که در قسمت ورودی ، اطلاعاتی را به صورت باینری دریافت و آنها را طبق برنامه ای که در حافظه اش ذخیره شده پردازش می نماید نتیجه عملیات را نیز از قسمت خروجی به صورت فرمانهایی به گیرنده ها و اجرا کننده های فرمان ارسال می کند.

جهت مشاهده ادامه متن بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.
ادامه مطلب...


محمد مهدی رحمان ::: چهارشنبه 87/1/14::: ساعت 8:0 عصر

 

نیروگاه های سیکل ترکیبی

در توربین گاز جهت کنترل درجه حرارت در اتاق احتراق ضروری است که احتراق با هوای بسیار زیاد صورت پذیرد .دود خروجی از اگزوز توربین گاز ، علاوه بر اینکه دارای درجه حرارت بالایی است ، اکسیژن کافی نیز جهت احتراق دارد ولی در نیروگاههای سیکل ترکیبی از انرژی گاز خروجی از اگزوز به روش های مختلفی جهت تولید بخار استفاده می شود که در بخش های آتی به آن اشاره خواهیم کرد .

بر اساس نحوه استفاده از گاز خروجی ، نیروگاههای سیکل ترکیبی به سه دسته 

 تقسیم بندی می شوند :

1- نیروگاههای سیکل ترکیبی بدون مشعل

در این نوع ، دود خروجی از اگزوز توربین گاز که حجم بالا و دمای زیادی ( دمای گاز خروجی در بار اسمی در حدود 500 درجه سانتی گراد است ) دارد به بویلری هدایت می شود و به جای مشعل و سوخت در واحدهای بخاری ، جهت تولید حرارت به کار می رود. بخار تولید شده نیز توربین بخار را به چرخش در می آورد. این امر باعث بالا رفتن راندمان مجموعه نیروگاهی می گردد ، ضمن آنکه هزینه های سرمایه گذاری به ازای هر کیلو وات تا حد قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند . این مجموعه برای تولید برق پایه استفاده می شود و کارآیی آن در صورتی که فقط برای تولید برق به کار رود تا 50 درصد هم بالا می رود .
در مناطق سردسیر با بکارگیری توربین بخار با فشارخروجی زیاد به جای کندانسور و برج خنک کن در تامین آب گرم و بخار مصرفی گرمایش مناطق شهری و صنعتی نیز استفاده می شود که در این صورت راندمان تا 80 درصد هم افزایش می یابد.

2- نیروگاههای سیکل ترکیبی با سوخت اضافی ( مشعل )در نیروگاههای سیلک ترکیبی بدون مشعل ، کارکرد بخش بخار وابستگی کامل به کارکرد توربین گاز دارد . در مواردی که نیاز به کارکرد دائمی بخش بخار وجود دارد با تعبیه مشعل در بویلر ، به گونه ای که در صورت توقف بخش گاز کارکرد قسمت بخار با اشکال مواجه نگردد ، عملکرد مستقل این دو بخش تامین می شود و بدین ترتیب ، این نوع نیروگاههای سیکل ترکیبی شکل گرفته اند .
این نوع سیکل ترکیبی عموماٌ به منظور بالا بردن قدرت و جلوگیری از نوسانات قدرت توربین بخار با تغییر بار توربین گاز به کار گرفته می شود . امکان کارکرد واحد بخار در نقطه کار مناسب تر با تعبیه مشعل ساده ، به کارگیری سوخت مناسب و استفاده از گاز داغ خروجی توربین گاز به عنوان هوای دم عملی است . قدرت واحد گاز و واحد بخار در حداکثر بار سیستم مساوی است . راندمان این نوع سیکل ترکیبی از واحد بخاری ساده بیشتر و از سیکل ترکیبی بدون مشعل کمتر می باشد . این نوع واحد ها غالباً در مواردی که علاوه بر تامین انرژی الکتریکی ، تامین آب مصرفی و یا بخار مورد نیاز واحدهای صنعتی نیز مد نظر باشد ، به کار می رود .

3- نیروگاههای سیکل ترکیبی جهت تامین هوای دم کوره بویلر این نوع سیکل ترکیبی مشابهت زیادی با توربین بخار معمولی دارد با این تفاوت که در نیروگاه بخاری ساده از سیستم پیش گرم کن هوا و فن تامین کننده هوای دم که خود مصرف کننده انرژی است استفاده می گردد . لیکن در این گونه سیکل ترکیبی،سیستم گرمایش و فن دمنده هوای احتراق کوره را توربین گاز بر عهده گرفته است . بدین ترتیب راندمان واحد بخاری ساده با جانشین کردن سیستم تامین هوای دم با توربین گاز ، بطور نسبس بهبود می یابد .
معمولاٍ این نوع سیکل ترکیبی در نیروگاههای بخاری بزرگ که سوخت آن ذغال سنگ و یا مازوت می باشد ، به کار می رود . قدرت تولیدی توربین گاز در این نوع سیکل حداکثر 20 درصد قدرت تولید کل نیروگاه است .

 

 

 

جهت مشاهده ادامه متن و مشاهده عکس هایی از نیروگاه های سیکل ترکیبی بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

ادامه مطلب...


محمد مهدی رحمان ::: سه شنبه 87/1/13::: ساعت 7:0 عصر

 

نیروگاه های بخار

در این نوع نیروگاه ها که عموما دارای ظرفیت تولید برق بالایی میباشند،  از سوخت مازوت و یا گاز طبیعی برای تولید بخار توسط بویلر جهت به حرکت درآوردن پره های توربین و روتور ژنراتور استفاده شده و در نهایت موجب تولید برق میگردد.

در این نیروگاه ها از سیستم خنک کننده خشک و تر جهت خنک کردن آب حاصل از چگالش بخار خروجی از توربین بخار استفاده میگردد.

این نیروگاه ها معمولا به یکی از دو منظور ذیل مورد استفاده قرار می گیرند:
1. نیروگاه های بخاری جهت تولید برق

2. نیروگاه های بخاری جهت مصارف صنعتی

درشبکه سراسری برق ایران حدود 65 % از برق تولیدی توسط نیروگاه های بخارتأمین میشود.

بزرگترین نیروگاه بخاری ایران نیروگا رامین اهواز است.

نیروگاه های بخار به منظور تامین انرژی الکتریکی به سه نوع تبدیل انرژی نیاز دارند:

1. انرژی شیمیایی موجود در سوخت های فسیلی به انرژی حرارتی تبدیل می شود و توسط حرارت تولید شده آب مایع به بخار تبدیل می شود. این کار در دیگ بخار انجام می شود.

2. تبدیل انرژی حرارتی بخار به انرژی مکانیکی، این کار توسط توربین انجام می شود.

3. تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی، این کار توسط ژنراتور انجام می شود.

 

برای مشاهده متن کامل تحقیق و عکس هایی از نیروگاه های بخار بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

ادامه مطلب...


محمد مهدی رحمان ::: سه شنبه 87/1/13::: ساعت 12:0 عصر

<      1   2   3   4   5      
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 11


بازدید دیروز: 57


کل بازدید :494082
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
محمد مهدی رحمان
مقالات و تحقیقات دانشجویی
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
مقالات و تحقیقات دانشجویی[5] . آشنایی با آیفون تصویری[2] . آشنایی با آیفون تصویری تاسیسات الکتریکی . آشنایی با بانک های خازنی انتقال و توزیع . آشنایی با برق اضطراری اماکن تاسیسات الکتریکی . آشنایی با دربهای اتوماتیک دربهای اتوماتیک . آشنایی با سیستمهای اعلام حریق اعلام حریق . آشنایی با سیستمهای اعلام سرقت سیستمهای اعلام سرقت . آشنایی با مدارهای فرمان مدارهای فرمان . اصول طراحی سیستم کنترلی با استفاده از سیستم کنترلی PLC . افت تحصیلی . افزودنِِی های روغن . ایمنی کلید فناوری کلیدخانه . اینفرارد . اینفرارد InfraRed میدان و امواج و الکترومغناطیس . باطری با قطر کمتر از نیم میلیمتر . برق اضطراری سیستمهای ایمنی وحفاظتی . برق صنعتی - نیروگاه گازی . برق صنعتی -فیوز- دسته کات اوت . برنامه‌نویسی PLC روش و زبان برنامه‌نویسی PLC برنامه‌نویسی به ر . پروژه - PLC LOGO - کارآموزی . تعاریف اولیه کنترل - مبانی کنترل . تلویزیون پلاسمایی و LCD . جنس مصرفی برای کلاچ ها و ترمزها . دودکش خورشیدی - تولید برق از انرژی خورشیدی . روانکار سیم بکسل . روانکارهای جامد . روانکاری . روانکاری آسانسور . روغن ها . ساخت کتاب الکترونیکی جدید . سنسورها در ربات . فرآیند تولید فرش فرش تولید . فرستنده و گیرنده رادیویی - فرستنده FM . قدرت جذر و مد . کنترل صنعتی و پیشرفت PLC کنترل صنعتی PLC . کنترل‌کننده منطقی برنامه‌پذیر PLC . کنتور - اساس کار کنتور چیست ؟ . گریس . مشخصات یک منبع تغذیه ی خوب . معرفی پارامترهای موثر در انتخاب و فاکتورهای مشخصه هر کوپلینگ . معرفی چند دستگاه برای کنترل سرعت موتورهای AC . مقدمه‌ای بر مبانی دیجیتال مبانی دیجیتال اعداد دودویی . موتور های خطی . نحوه کار PLC PLC . یاتاقانهای ضد اصطحکاک . یاتاقانهای غلتشی . کلاچ ها . کلید های قدرت - الکترونیک صنعتی . کوپلینگ ها . PLC-کنترل کننده منطقی برنامه پذیر . PLCها با کاربرد محلی PLC . PLCهای بزرگ با کاربرد گسترده PLC کنترل . آشنایی با Gprs شبکه و سیستمهای مخابراتی . آشنایی با LOGO (سخت افزار) مینی PLC LOGO LOGO PLC . آشنایی با LOGO (نرم افزار) LOGO .
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<