سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، بنده ای را که دهان خود را می گشاید و می گوید : «بارالها ! به من روزی بده» ؛ ولی دست از طلبِ روزی می کشد، دشمن می دارد . [.امام علی علیه السلام]

مقالات و تحقیقات دانشجویی

 

تنظیم کننده های ولتاژ

در اکثر آزمایشگاههای برق از منابع تغذیه برای تغذیه مدارهای مختلف الکترونیکی آنالوگ و دیجیتال استفاده می شود . تنظیم کننده های ولتاژ در این سیستم ها نقش مهمی را برعهده دارند زیرا مقدار ولتاژ مورد نیاز برای مدارها را بدون افت و خیز و تقریباً صاف فراهم می کنند .

منابع تغذیه DC ، ولتاژ AC را ابتدا یکسو و سپس آن را از صافی می گذرانند و از طرفی دامنه ولتاژ سینوسی برق شهر نیز کاملاً صاف نبوده و با افت و خیزهایی در حدود 10 تا 20 درصد باعث تغییر ولتاژ خروجی صافی
می شود.

از قطعات مورد استفاده برای رگولاتورهای ولتاژ می توان قطعاتی از قبیل ، ترانسفورماتور ، ترانزیستور ، دیود ، دیودهای زنر ، تریستور ، یا تریاک و یا آپ امپ (op Amp) و سلف (L) و خازن (C) و یا مقاومت (R) و یا ICهای خاص را نام برد . 

 جهت مشاهده فهرست مطالب بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

ادامه مطلب...


محمد مهدی رحمان ::: یکشنبه 88/12/16::: ساعت 2:0 صبح

راه های پیشگیری
حال با توجه به آنچه بیان شد برخی از راه های پیشگیری از سوختن دسته کات اوت را مورد مطالعه قرار می دهیم.
1- میله کوتاه کننده قوس
این میله که به صورت یک استوانه تو خالی متصل به گوی رزوه دار دسته کات اوت است در انتهای دیگر دارای رزوه جهت اتصال فیوز لینک می باشد که در هنگام بروز اتصال کوتاه و یا عبور جریان زیاد و سوختن فیوز لینک موجب کاهش طول قوس ایجاد شده و عبور شعله و گاز های ناشی از آن از انتهای لوله دسته کات اوت در مدت زمان کمتر می شود. اما متاسفانه بدلیل عدم تولید اکثر فیوز لینکها داخلی به صورت رزوه دار ، بهره برداران ساده ترین کار یعنی جدا سازی میله کوتاه کننده قوس از نیمکره رزوهدار دسته کات اوت و استفاده از فیوز لینکهای مهروف به سر دکمه ای را انتخاب می کنند که در نتیجه تراکم شعله و گاز ناشی از احتراق در بیشتر مواقع موجب انفجار لوله و یا پرتاب گوی رزو.ه دار و منهدم شدن لوله دسته کات اوت می شود.
2- مخروطی بودن درون لوله دسته کات اوت
با توجه به آنچه در مورد ایجاد شعله و گاز پس از سوختن فیوز لینک در هنگام اتصالی گفته شده جهت سالم ماندن لوله دسته کات اوت ( فیوز گیر ) نیاز به خروج سریع دود و گاز ایجاد شده از درون لوله می باشد که در صورت استفاده از میله کوتاه کننده قوس ، گازها بهترین راه برای خروج را بخش پایینی انتهای لوله فیوز گیر می یابد که در صورت مخروطی بودن لوله بصورت قیف وارونه گازهای داغ براحتی از پایین لوله خارج می شود و آسیبی به لوله وارد نمی آید.
3- آغشته بودن حفاظ فیور لینک با مواد خاموش کننده
متاسفانه در بیشتر فیوزلینکهای این موضوع ، نادیده گرفته شده و برای حفاظ فیوزلینک از کاغذ معمولی که خود عاملی برای ایجاد حریق و شعله ور شدن بیشتر است استفاده می شود که این امر موجب آسیب جدی به لوله دسته کات اوت ( فیوز گیر ) می شود.
4- مرغوبیت لوله فیوز گیر
در برخی اوقات مشاهده شده که برای تعمیر لوله دسته کات اوت از لوله های پولیکا استفاده شده که این لوله ها ضمن عدم استحکام مکانیکی لازم قابل اشتعال بوده و در هنگام اتصالی و بروز جرقه امکان ترکیدن آنها زیاد است. همچنین عدم لحاظ روکش محافظ
UV در لوله فیوز گیر می توان به کاهش  عمر آنها و آسیب پذیری بیشترشان منجر  شود.
5- محاسبه سطح اتصال کوتاه محل نصب کات اوت فیوز
با توجه به اینکه کات اوت فیوزهای موجود و معمول در بازار دارای قدرت قطع
8KA ، 10KA و

حداکثر 12KA هستند؛ بکار گیری آنها در نقاطی از شبکه با سطح اتصال کوتاه بالاتر موجب صدمات شدید کات اوت و خصوصا فیوز گیر ( دسته کات اوت ) می شود ، بنابراین در نقاطی از شبکه خصوصا نزدیک به پستهای فوق توزیع که دارای سطح اتصال کوتاه بالاتری است این مشکل در اتصالیها به وضوح مشاهده می شود و با توجه به عدم درک اهمیت موضوع محاسبه در طراحی شبکه های توزیع صدمات وارده از این طریق کاملل نادیده گرفته شده ضمن اینکه مطابقت مشخصه جریان _ زمان فیوزلینک نیز با جریان اتصال کوتاه محل نصب بسیار حایز اهمیت است.
6- مناسبت جریان کات اوت با جریان سکشن
در شبکه های توزیع به دلیل توسعه خوشه ای و رشد سریع بار و عدم امکان ثبت و کنترل دقیق افزایش
 بار ، پس از مدت کوتاهی بعد از نصب کات اوت فیوز در ابتدای یک سکشن متاسفانه جریان نامی کات اوت فیوز با جریان سکشن مطلبقت نداشته و کنتاکتها و فیوز لینک تحمل جریان سکشن را ننموده آسیب های جدی به کات اوت وارد می شود ضمن اینکه در هنگام سوختن فیوزلینک در شرایط بار صرفا فیوزلینک سوخته با یک فیوز با جریان بالاتر تعویض می شود که مشکل را دو چندان می نماید.
7- آگاهی از رفتار بار
آگا هی و آشنایی از رفتار بار تغذیه شده توسط کات اوت فیوز در تطابق مشخصه جریان _ زمان فیوز لینک با افزایش جریان ناشی از بارهای مختلف می توان در انتخاب فیوز لینک مناسب تند کار ، کند کار و یا دو زمانه مناسب باشد.
8- تنظیف لوله دسته کات اوت
متاسفانه با توجه به گستردگی شبکه های توزیع و عدم تعادل بین نیروهای بهره بردار و شبکه های توزیع خصوصا در مناطقی با پراکندگی وسیع شبکه و پربار بهره برداران رفع سریع خاموش و برق دار نمودن شبکه ها را در دستور کار قرار دارند که این امر موجب عدم حساسیت در اجرای دستورالعمل های بهره برداری و نگهداری تجهیزات می شود. تنظیف لوله دسته کات اوت پس از هر بار عملکرد فیوز لینک موجب آمادگی کات اوت برای عملکردهای بعدی و خروج سریع دود و گاز از لوله دسته کات اوت می شود که در افزایش عمر آن موثر خواهد بود.
9- بازدید دوره ای کات اوت
در صورت وضع برنامه ای برای بازدید دوره ای می توان از بسیاری مشکلات یاد شده پیشگیری نمود. خصوصا در کات اوت هایی که به مدت زیادی عمل کرد نداشته اند می توان به مواردی از قبیل خاک زدگی و یا کاهش نیروی فنر کنتاکتها و آلودگی لوله دسته کات اوت در مجرای درونی و سطح بیرونی و همچنین تجمع و لانه سازی حشرات خصوصا زنبورهای وحشی در برخی مناطق ، آگاهی یافت. موضوع آخر یعنی لانه سازی زنبورها درون لوله که لانه های بسیار چسبیده و محکم در محل خروج دود و گاز ناشی از سوختن فیوز لینک موجب انفجار لوله دسته کات اوت در زمان عملکرد می شود و همچنین جنس این لانه ها خود از مواد آتش زا بوده که علاوه بر جلوگیری از خروج دود ناشی از جرقه فیوز لینک خود به پروسه آتش سوزی کمک می کنند که بازدیدهای دوره ای می تواند از این صدمات پیشکیری نماید.
10- تعویض فیوز لینک های سالم پس از اتصالی یک فاز
این توصیه بدلیل تغییر مشخصه جریان
زمان فیوز پس از تعویض یک فیوز لینک می باشد. زیرا فیوزهای سالم پس از مدتی در اثر قرار گرفتن در شرایط اضافه جریان بار مشخصات اولیه خود را از دست داده و پس از تعویض یک فیوز مسلما فیوزهای سه فاز با همدیگر هم مشخصه نبوده و موجبات عملکرد نادرست را فراهم می سازد.
گزارش حوادث کات اوت سوزی :
نمودار زیر نشان می دهد از 1500 کات اوت فیوز تعویض شده که بخاطر عوامل پیشگیرانه و عمر بالای کات اوت ها و همچنین عیوب بوجود آمده ، 180 مورد آن عیب در دسته گزارش شده است در حالیکه خطاهایی که بخاطر عیب در مقره گزارش شده ، 42 مورد می باشد.
که در فوق خطاهای ایجاد شده توسط عیب در ایزولاتورها ( مقره ها ) ناشی از عدم شستشوی بموقع مقره یا انتخاب نا مناسب مقره با توجه به آلئدگی محیطی ( عدم بهره برداری مناسب ) یا عمر بالای ایزولاتور             ( بالای 25 سال ) و یا عمدتاً به جنس مقره مربوط بوده است.
نتیجه گیری
با توجه به آنچه بیان شد اهمیت کات اوت فیوز که به تعداد زیاد در شبکه های فشار متوسط نصب شده اند محرز و مشخص است و بنابراین مناسب است جهت کاهش خاموشی ها و افزایش قابلیت اطمینان شبکه به نکات اشاره شده و آنچه بهره برداران مجرب در مناطق مختلف تجربه نموده اند ، عنایت نمود. خصوصاً در بخش طراحی و بخش سرویس و نگهداری با اختصاص وقت کمی می توان از صدمات زیادی پیشگیری نمود. اما بنظر می رسد عمده مشکلات در بخش تولید و عوامل فنی در ساخت باشد که با اجباری شدن استاندارد این تجهیز و نظرات دقیق می توان در بهبود کیفیت کات اوت و پیشگیری از صدمات وارده به دسته کات اوت نقش موثری ایفا نمود.

جهت مشاهده عکس هایی از دسته کات اوت فیوز بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

متن فوق به صورت پاور پوینت میباشد در صورت نیاز به ادامه مطلب رجوع کنید .


ادامه مطلب...


محمد مهدی رحمان ::: چهارشنبه 88/12/5::: ساعت 2:0 صبح

سینکروها

Synchros


 تاریخچه

  مقدمه

 ساختمان سینکروها

 انواع سینکروها

   سینکروهای گشتاوری <\/h2>

سینکروهای فرستنده

سینکروهای گیرنده

سینکروهای تفاضلی    سینکروهای کنترلیسینکرو کنترلی فرستنده (CX)

سینکرو کنترلی تفاضلی (CDX)

سینکرو کنترلی ترانسفورمر(CT)

 سینکروهای خازنی

 مدارات بهسازی

 ویژگی های عمومی

 کاربرد

 مراجع
ادامه مطلب...


محمد مهدی رحمان ::: چهارشنبه 88/12/5::: ساعت 2:0 صبح

موتورهای پله ای


نوع دیگری از موتورهای الکتریکی موتور پله ای است، که در آن یک روتور درونی، شامل آهنرباهای دائمی توسط یک دسته از آهنرباهای خارجی که به صورت الکترونیکی روشن و خاموش می شوند ، کنترل می شود. یک موتور پله ای ترکیبی از یک موتور الکتریکی DC و یک سلونویید است. موتورهای پله ای ساده توسط بخشی از یک سیستم دنده ای در حالت های موقعیتی معینی قرار می گیرند، اما موتورهای پله ای نسبتا کنترل شده، می توانند بسیار آرام بچرخند. موتورهای پله ای کنترل شده با کامپیوتر یکی از فرمهای سیستم های تنظیم موقعیت است، بویژه وقتی که بخشی از یک سیستم دیجیتال دارای کنترل فرمان یار باشند.



محمد مهدی رحمان ::: دوشنبه 87/3/6::: ساعت 1:0 عصر

موتورهای خطی

یک موتور خطی اساساً یک موتور الکتریکی است که از حالت دوار در آمده تا بجای اینکه یک گشتاور (چرخش) گردشی تولید کند، یک نیروی خطی توسط ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی سیار در طولش، بوجود آورد. موتورهای خطی اغلب موتورهای القایی یا پله ای اند. می توانید یک موتور خطی را در یک قطار سریع السیر ماگلیو مشاهده کنید که در آن قطار روی زمین پرواز می کند.


محمد مهدی رحمان ::: دوشنبه 87/3/6::: ساعت 11:0 صبح

   1   2   3   4   5      >
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 1


بازدید دیروز: 14


کل بازدید :493593
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
محمد مهدی رحمان
مقالات و تحقیقات دانشجویی
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
مقالات و تحقیقات دانشجویی[5] . آشنایی با آیفون تصویری[2] . آشنایی با آیفون تصویری تاسیسات الکتریکی . آشنایی با بانک های خازنی انتقال و توزیع . آشنایی با برق اضطراری اماکن تاسیسات الکتریکی . آشنایی با دربهای اتوماتیک دربهای اتوماتیک . آشنایی با سیستمهای اعلام حریق اعلام حریق . آشنایی با سیستمهای اعلام سرقت سیستمهای اعلام سرقت . آشنایی با مدارهای فرمان مدارهای فرمان . اصول طراحی سیستم کنترلی با استفاده از سیستم کنترلی PLC . افت تحصیلی . افزودنِِی های روغن . ایمنی کلید فناوری کلیدخانه . اینفرارد . اینفرارد InfraRed میدان و امواج و الکترومغناطیس . باطری با قطر کمتر از نیم میلیمتر . برق اضطراری سیستمهای ایمنی وحفاظتی . برق صنعتی - نیروگاه گازی . برق صنعتی -فیوز- دسته کات اوت . برنامه‌نویسی PLC روش و زبان برنامه‌نویسی PLC برنامه‌نویسی به ر . پروژه - PLC LOGO - کارآموزی . تعاریف اولیه کنترل - مبانی کنترل . تلویزیون پلاسمایی و LCD . جنس مصرفی برای کلاچ ها و ترمزها . دودکش خورشیدی - تولید برق از انرژی خورشیدی . روانکار سیم بکسل . روانکارهای جامد . روانکاری . روانکاری آسانسور . روغن ها . ساخت کتاب الکترونیکی جدید . سنسورها در ربات . فرآیند تولید فرش فرش تولید . فرستنده و گیرنده رادیویی - فرستنده FM . قدرت جذر و مد . کنترل صنعتی و پیشرفت PLC کنترل صنعتی PLC . کنترل‌کننده منطقی برنامه‌پذیر PLC . کنتور - اساس کار کنتور چیست ؟ . گریس . مشخصات یک منبع تغذیه ی خوب . معرفی پارامترهای موثر در انتخاب و فاکتورهای مشخصه هر کوپلینگ . معرفی چند دستگاه برای کنترل سرعت موتورهای AC . مقدمه‌ای بر مبانی دیجیتال مبانی دیجیتال اعداد دودویی . موتور های خطی . نحوه کار PLC PLC . یاتاقانهای ضد اصطحکاک . یاتاقانهای غلتشی . کلاچ ها . کلید های قدرت - الکترونیک صنعتی . کوپلینگ ها . PLC-کنترل کننده منطقی برنامه پذیر . PLCها با کاربرد محلی PLC . PLCهای بزرگ با کاربرد گسترده PLC کنترل . آشنایی با Gprs شبکه و سیستمهای مخابراتی . آشنایی با LOGO (سخت افزار) مینی PLC LOGO LOGO PLC . آشنایی با LOGO (نرم افزار) LOGO .
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<