سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت، شرف بزرگوار را می افزاید وبنده مملوک را تا مجلس ملوک بالا می کشد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

مقالات و تحقیقات دانشجویی

آشنایی با سیستمهای اعلام سرقت

در اماکن و ساختمانها در مواقع تعطیلی وعدم فعالیت جهت کنترل و حفاظت در برابر ورود غیر مجاز به ساختمان و اطلاع دادن به نگهبان و به صدا در آوردن آژیر خطر در صورت بروز سرقت سیستمهایی نصب  می گردد که قادرند حرکت انسان را توسـط سنسورهایی تشخیس داده و با گزارش دادن آن به یک مرکز کنترل الکترونیکی باعث به صدا در آمدن آژیرها و تلفن زدن به افراد یا محلهای از پیش تعیین شده جهت جلوگیری از سرقت شوند. تجهیزات اصلی که در این سیستمهای اعلام سرقت مورد استفاده قرار میگیرند به شرح زیر می باشند:   

 

  • دتکتورهای حرکتی (Motion detector)(sensor)
  • دتکتورهای شکستن شیشه (Glass break Detector )
  • آژیرها (siren) (sounder)
  • تلفن کننده (dialler)
  • سیستم کنترل از راه دور (remote control)
  • با طریهای اضطراری(back up battery)
  • تابلو کنترل مرکزی (control panel) 

 جهت مشاهده ادامه متن بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه مطلب...


محمد مهدی رحمان ::: دوشنبه 88/2/28::: ساعت 3:0 صبح

آشنایی با سیستمهای اعلام حریق

امروزه از سیستم ها ی اعلام حریق به طور گسترده در ساختمان ها و اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می شود تا خسارتهای ناشی از حریق را به حداقل برسانند و همچنین برای اطلاع دادن به ساکنین ساختمان در مواقع بروز حریق از این سیستم ها استفاده می شود تا حدالامکان از تلفات جانی جلوگیری شود. برای تشخیص حریق از اثرات سه گانه آن یعنی دود و حرارت و شعله استفاده می شود. به طور کلی سیستم های اعلام حریق در دو نوع عادی و هوشمند ساخته شده اند. درسیستمهای عادی مکانی را که از نظر حریق    می خواهیم حفاظت کنیم به مناطق مشخص تقسیم میکنیم تا در صورت بروزحریق بتوان محل حریق را سریعترو راحت تر تشخیص داد . به هر کدام از این مناطق یک زون ( Zone ) گفته می شود . این عمل در سیستم ها ی هوشمند نیز انجام می پذیرد ولی مزیتی که این سیستم ها نسبت به سیستم ها ی عادی دارند این است که این سیستم ها دارای اجزای قابل آدرس دهی هستند و علاوه براینکه می توان زونی را که در آن حریق اتفاق افتاده است تشخیص داد بلکه می توان دقیقا عنصری را که حریق را تشخیص داده معین کرد و محل دقیق حریق را مشخص نمود و خبردهنده ها یی را که مربوط به آن محل می باشد فعال نمود.

 

اجزای سیستم اعلام حریق به سه قسمت اصلی تقسیم می شوند :

  • تجهیزات تشخیص حریق ( دتکتورها )
  • تجهیزات اعلام حریق ( فلاشرها ، آژیرها و ... )
  • مرکز کنترل یا پانل مرکزی که وظیفه ارتباط بین دتکتورها و وسایل اعلام حریق را به عهده دارد.

تجهیزات جانبی دیگری نیز برای تکمیل و قدرتمند نمودن سیستم اعلام حریق به کار می روند.

shayeg.blogfa.com




محمد مهدی رحمان ::: دوشنبه 88/2/28::: ساعت 2:0 صبح

آشنایی با دربهای اتوماتیک

سیستم های درب بازکن اتوماتیک جهت رفاه بیشتر و همچنین با اهداف حفاظتی و امنیتی در مکانهای مختلف بر روی انواع گوناگون درب ها مانند درب گاراژ -  درب حیاط – درب ورودی ساختمان و حتی درب اتاق های ساختمان (برای افراد معلول) نصب و مورد استفاده قرار می گیرد . بعد از نصب این سیستم ها    می توان تنها با فشار دادن شستی روی یک ریموت کنترل از فاصله مناسب درب را باز و بسته کرد و یا با نصب سنسورهای خاصی هنگام عبور و مرور در را به طور اتوماتیک باز و بسته کرد . انواع مختلف درب هایی که این سیستم ها را می توان روی آن نصب کرد به قرار زیر است:

 

  • درب های کشویی (ریلی (Siliding Door) :( این دربها یک تکه بوده و روی ریلی در پایین درب لغزیده و به چپ و راست حرکت می کنند.
  • درب های لولایی (Swing Door) : دربهایی هستند که به صورت دو لنگه یا تک لنگه حول یک لولا حرکت افقی دارند.
  • درب های چند تکه (Sectional Door) : این درب ها به صورت تکه های افقی روی هم قرار می گیرد و هنگام باز شدن به بالا حرکت کرده و سپس 90 درجه چرخیده به موازات سقف قرار می گیرند.
  • درب های یک تکه چرخان (Tilt Door) : این درب ها به طور یکپارچه با حرکت عمودی حول دو نقطه در طرفین چرخیده و به موازات سقف قرار می گیرند .
  • درب های کرکره ای (Roller Door) : این درب ها با چرخیدن حول یک محور در بالا جمع می شوند . ( مانند کرکره های مغازه ها)

 برای باز و بسته کردن انواع مختلف درب ها سیستم هایی با مکانیسم های متفاوت طراحی شده است ولی اکثر سیستمها از نوع الکترومکانیکی می باشند. قسمتهای اصلی یک سیستم درب باز کن اتوماتیک با مکانیسم الکترومکانیکی را به صورت زیر است:

1- موتور الکتریکی

2- قسمت مکانیکی یا گیربکس

3- برد الکترونیکی

4- تجهیزات ایمنی

5- شستی های کنترل دستی

6- ریموت کنترل




محمد مهدی رحمان ::: دوشنبه 88/2/28::: ساعت 1:0 صبح

روانکار سیم بکسل :

سیم بکسل ها حتماً باید برای کاهش سایشی که به علت درگیری سیم ها با یکدیگر ایجاد می شود روانکاری شوند . روانکارها همچنین برای جلوگیری از زنگ زدگی و استهلاک سیم ها به کار گرفته می شوند . استفاده بیش از حد از روانکار و یا استفاده از روانکار نامناسب باعث کاهش کشش و همچنین جذب چرک و آلودگیها به سطح سیم بکسل می شود . اگر سطح سیم بکسل خشک باشد به احتمال زیاد نیاز به روانکاری دارد . اگر انگشت خود را داخل شیار فلکه کنید ( البته زمانی که برق دستگاه خاموش است ) باید یک لکه نازک از روغن روی انگشتان شما ظاهر شود ، اگر این اتفاق نیفتد و انگشت شما همچنان خشک باقی بماند به احتمال خیلی زیاد سیم بکسل ها نیاز به روانکاری دارند .

قانون 1/1206 ( ASME ) روانکاری سیمهای گاورنر سرعت را ممنوع کرده است . این ممنوعیت به خاطر جلوگیری از خرابی گاورنر به خاطر روغن کاری بیش از حد سیم بکسل می باشد . معمولاً روغن هائی که برای روانکاری سیم بکسل ها استفاده می شوند دارای گرانروی پائین برای نفوذ روغن به داخل سیم بکسل می باشند .

مثلاً ممکن است تولید کننده سیم بکسل پیشنهاد استفاده از روانکاری با گرانروی 34 تا 38 در مقیاس SSU در دمای 210 درجه فارنهایت را کند .

روانکارهای سنگین و چسبناک بر روی سطح خارجی سیم بکسل بیش از اینکه سودمند باشند مضر هستند .

 




محمد مهدی رحمان ::: جمعه 88/2/25::: ساعت 9:0 عصر

یاتاقانهای غلتشی :

یک یاتاقان غلتشی که در موتورها و چرخ دنده آسانسورهای قدیمی تر مورد استفاده قرار می گرفته است . حلقه یا زنجیر که در نقشه نشان داده شده است . عملاً به مانند یک پمپ ، روغن را بالای شفت می آورد و آن را بین شفت و یاتاقان جاری می کند . ماده ای که یاتاقان از آن ساخته شده است اغلب ببیت ( فلز ضد اصطحکاک ) است ، مشابه موادی که برای بستن سیم بکسل ها استفاده می شود .

نام ببیت به یاد مهندسی که سالها پیش این ماده را تولید کرد ، نامگذاری شده است . این ماده دارای خواص مطلوب متعددی می باشد که باعث شده ماده بسیار مناسبی برای یاتاقانها باشد ، مهمترین خاصیت این ماده متخلخل بودن آن است . این خاصیت باعث جذب آلودگیها ( آلاینده ها ) موجود در روغن به داخل خلل و فرج ها می شود که این مسأله باعث جلوگیری از آسیب به شفت می شود . به یاد داشته باشید که همیشه باید لایه نازکی از روغن بین شفت و یاتاقان وجود داشته باشد .

مادامی که این لایه از روغن وجود داشته باشد ، یاتاقان بدون آسیب و خرابی سالهای سال به کار خود ادامه می دهد . با این وجود بدون روغن تنها چند دقیقه قادر به عمل کردن می باشد . به همین منوال ، آلوده و کثیف بودن روغن باعث خرابی زودرس یاتاقان می شود . استفاده از روغن تمیز ( بدون آلاینده ها ) با گرانروی مناسب فاکتور بسیار مهمی در نگهداری و جلوگیری از آسیب به قطعات می باشد . یکی از شایع ترین انواع دنده های کاهنده در آسانسورها شیار مارپیچی پینیون است . این نوع دنده کاهنده ، دارای حرکتی لغزان بین چرخ دنده و شیار مارپیچی است و بنابراین نیاز به روانکارهای خاصی دارد که دارای افزودنی های مناسب برای فشارهای بالا باشد . سطح روغن برای شیار مارپیچی بسیار حیاتی است .

میزان خیلی کم روانکار ناکافی خواهد بود و همچنین میزان بیش از حد روانکار نیز باعث ایجاد کف زیادی خواهد شد ، تولید کنندگان این نوع کاهنده ها ، اصرار زیادی برای رعایت کردن میزان روغن توصیه شده دارند . اغلب تولید کنندگان پیشنهاد می کنند که روغن هر یک تا سه سال بنا به میزان سرویس و محیط کاری تعویض گردد و برای هر کار زمانبندی منظم تعویض روغن پیش بینی شود .

اگر روغن آلوده گردد یا ایجاد کف بیش از حد نماید تعداد تعویض ها باید بیشتر شود . اگر قرار باشد جعبه دنده تمیز گردد این کار حتماً باید توسط روغن انجام شود . به زبان دیگر بهتر است روغن را دوباره طی دو روز تعویض کنید .

 




محمد مهدی رحمان ::: جمعه 88/2/25::: ساعت 8:0 عصر

<      1   2   3   4   5   >>   >
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 32


بازدید دیروز: 17


کل بازدید :494225
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
محمد مهدی رحمان
مقالات و تحقیقات دانشجویی
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
مقالات و تحقیقات دانشجویی[5] . آشنایی با آیفون تصویری[2] . آشنایی با آیفون تصویری تاسیسات الکتریکی . آشنایی با بانک های خازنی انتقال و توزیع . آشنایی با برق اضطراری اماکن تاسیسات الکتریکی . آشنایی با دربهای اتوماتیک دربهای اتوماتیک . آشنایی با سیستمهای اعلام حریق اعلام حریق . آشنایی با سیستمهای اعلام سرقت سیستمهای اعلام سرقت . آشنایی با مدارهای فرمان مدارهای فرمان . اصول طراحی سیستم کنترلی با استفاده از سیستم کنترلی PLC . افت تحصیلی . افزودنِِی های روغن . ایمنی کلید فناوری کلیدخانه . اینفرارد . اینفرارد InfraRed میدان و امواج و الکترومغناطیس . باطری با قطر کمتر از نیم میلیمتر . برق اضطراری سیستمهای ایمنی وحفاظتی . برق صنعتی - نیروگاه گازی . برق صنعتی -فیوز- دسته کات اوت . برنامه‌نویسی PLC روش و زبان برنامه‌نویسی PLC برنامه‌نویسی به ر . پروژه - PLC LOGO - کارآموزی . تعاریف اولیه کنترل - مبانی کنترل . تلویزیون پلاسمایی و LCD . جنس مصرفی برای کلاچ ها و ترمزها . دودکش خورشیدی - تولید برق از انرژی خورشیدی . روانکار سیم بکسل . روانکارهای جامد . روانکاری . روانکاری آسانسور . روغن ها . ساخت کتاب الکترونیکی جدید . سنسورها در ربات . فرآیند تولید فرش فرش تولید . فرستنده و گیرنده رادیویی - فرستنده FM . قدرت جذر و مد . کنترل صنعتی و پیشرفت PLC کنترل صنعتی PLC . کنترل‌کننده منطقی برنامه‌پذیر PLC . کنتور - اساس کار کنتور چیست ؟ . گریس . مشخصات یک منبع تغذیه ی خوب . معرفی پارامترهای موثر در انتخاب و فاکتورهای مشخصه هر کوپلینگ . معرفی چند دستگاه برای کنترل سرعت موتورهای AC . مقدمه‌ای بر مبانی دیجیتال مبانی دیجیتال اعداد دودویی . موتور های خطی . نحوه کار PLC PLC . یاتاقانهای ضد اصطحکاک . یاتاقانهای غلتشی . کلاچ ها . کلید های قدرت - الکترونیک صنعتی . کوپلینگ ها . PLC-کنترل کننده منطقی برنامه پذیر . PLCها با کاربرد محلی PLC . PLCهای بزرگ با کاربرد گسترده PLC کنترل . آشنایی با Gprs شبکه و سیستمهای مخابراتی . آشنایی با LOGO (سخت افزار) مینی PLC LOGO LOGO PLC . آشنایی با LOGO (نرم افزار) LOGO .
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<